Intro to Halachah/RAB 507 - Class XI Hanukkah Candles vs. Shabbat Candles through the prism of Rabbi David Hartman z"l

(א) בבית שני, כשמלכי יון גזרו גזרות על ישראל, ובטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות; ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטמאו הטהרות; וצר להם לישראל מאד מפניהם, ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם אלקי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים, והרגום, והושיעו ישראל מידם; והעמידו מלך מן הכהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנים, עד החורבן השני.

(ב) וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום בכ"ה בחדש כסליו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור.

(1)

In [the era of] the Second Temple, the Greek kingdom issued decrees against the Jewish people, [attempting to] nullify their faith and refusing to allow them to observe the Torah and its commandments. They extended their hands against their property and their daughters; they entered the Sanctuary, wrought havoc within, and made the sacraments impure.

The Jews suffered great difficulties from them, for they oppressed them greatly until the God of our ancestors had mercy upon them, delivered them from their hand, and saved them. The sons of the Hasmoneans, the High Priests, overcame [them], slew them, and saved the Jews from their hand.

They appointed a king from the priests, and sovereignty returned to Israel for more than 200 years, until the destruction of the Second Temple.

(2)

When the Jews overcame their enemies and destroyed them, they entered the Sanctuary; this was on the twenty-fifth of Kislev. They could not find any pure oil in the Sanctuary, with the exception of a single cruse. It contained enough oil to burn for merely one day. They lit the arrangement of candles from it for eight days until they could crush olives and produce pure oil.

  1. How would you characterize this text from Mishnah Torah?
  2. How does Rambam choose to tell the story of Hanukkah?
  3. How do other Classical Jewish works that you are aware of choose to tell the Hanukkah story?

(ז) נר חנוכה מצוה להניחו על פתח ביתו מבחוץ בטפח הסמוך לפתח על שמאל הנכנס לבית כדי שתהיה מזוזה בימין ונר חנוכה משמאל. ואם היה דר בעליה מניחו בחלון הסמוכה לרשות הרבים. ונר חנוכה שהניחו למעלה מעשרים אמה לא עשה כלום לפי שאינו ניכר.

(ח) בימי הסכנה מניח אדם נר חנוכה בתוך ביתו מבפנים ואפילו הניחו על שולחנו דיו? וצריך להיות בתוך הבית נר אחר להשתמש לאורו. ואם היתה שם מדורה אינו צריך נר אחר. ואם אדם חשוב הוא שאין דרכו להשתמש למדורה צריך נר אחר.

(7)

It is a mitzvah to place the Chanukah lamp at the outside of the entrance to one's home, within the handbreadth that is closest to the doorway on the left side as one enters the home, so that the mezuzah will be on the right side and the Chanukah lamp on the left side.

When a person lives in a second storey apartment, he should place [the Chanukah lamp] in a window close to the public domain. If [a person] places a Chanukah lamp more than twenty cubits [above the ground], his actions are of no consequence, because [the lamp] does not attract attention [at that height]

(8)

In a time of danger, a person may place a Chanukah lamp inside his house; even if he lit it on his table, it is sufficient.

[Therefore,] another lamp must be burning in the house to provide light for one's [mundane] activities. If a fire is burning in the house, an additional candle is not necessary. For a prestigious person who does not normally use the light of a fire, an additional candle is required.

  1. Where - ideally - should our Hanukkah candles be lit?
  2. What is the goal of the way this mitzvah is observed?

(יב) מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו. אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק.

(12) The mitzvah of the Hanukkah candle is an extremely dear one. And one must be careful with it, to publicize the miracle and to increase the praise of God and the thanks to him for the miracles he has done for us. Even if one does not have anything to eat except from charity, he borrows, or he sells his clothes and gets oil and candles and lights.

(כה) אִם־חָבֹ֥ל תַּחְבֹּ֖ל שַׂלְמַ֣ת רֵעֶ֑ךָ עַד־בֹּ֥א הַשֶּׁ֖מֶשׁ תְּשִׁיבֶ֥נּוּ לֽוֹ׃ (כו) כִּ֣י הִ֤וא כסותה [כְסוּתוֹ֙] לְבַדָּ֔הּ הִ֥וא שִׂמְלָת֖וֹ לְעֹר֑וֹ בַּמֶּ֣ה יִשְׁכָּ֔ב וְהָיָה֙ כִּֽי־יִצְעַ֣ק אֵלַ֔י וְשָׁמַעְתִּ֖י כִּֽי־חַנּ֥וּן אָֽנִי׃ (ס)
(25) If thou at all take thy neighbour’s garment to pledge, thou shalt restore it unto him by that the sun goeth down; (26) for that is his only covering, it is his garment for his skin; wherein shall he sleep? and it shall come to pass, when he crieth unto Me, that I will hear; for I am gracious.
  1. What kind of mitzvah is candle lighting?
  2. Given the context of the פסוקים in ספר שמות what is Rambam telling us about the mitzvah of lighting Hanukkah candles?

(יג) הרי שאין לו אלא פרוטה אחת ולפניו קידוש היום והדלקת נר חנוכה מקדים לקנות שמן להדליק נר חנוכה על היין לקידוש היום הואיל ושניהם מדברי סופרים מוטב להקדים נר חנוכה שיש בו זכרון הנס.

(יד) היה לפניו נר ביתו ונר חנוכה או נר ביתו וקדוש היום נר ביתו קודם משום שלום ביתו שהרי השם נמחק לעשות שלום בין איש לאשתו. גדול השלום שכל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם שנאמר דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום

(13) Therefore, if one has only a limited amount of money, and the mitzvot available to him are either kiddush of Shabbat or lighting the Hanukkah candles, preference should be given to buying oil for lighting the Hanukkah candles over buying wine for kiddush, since both are mitzvot instituted by the Sages. One gives preference to Hanukkah candles, as they have an additional component of recalling the miracle.

(14) 14 Someone had a light for his house or light for chanuka, or a light for his house or for the sanctification of the day; the light for the house come first for the sake of peace in the home. For surely God is erased in order to make peace between a husband and wife. Great is the peace for all of the Torah was given in order to make peace in the world as it says; her ways are the ways of pleasantness and all her paths are that of peace.

(יג) ולברך עליו. דהדלקת נר חובה משום שלום בית שלא יכשול בעץ או באבן (מרדכי)...

We say a blessing (when lighting Shabbat Candles): For lighting (Shabbat) candles is a requirement in order that will will have peace in our homes, so that one won't stubble on wood or stone...

Magen Avraham = Rabbi Avraham Gombiner, 17th C. Poland, key commentary on Shulchan Aruch, Orach Chaim

Mordechai = Mordechai ben Hillel HaCohen, 13th C. Germany, Significant early Ashkenazi Halachic work and source for Karo in writing the Shulchan Aruch

רבי זבדיה חתניה דרבי לוי הוה משתעי הדין עובדא

ר' מאיר הוה יליף דריש בכנישתא דחמתא כל לילי שובא. והוה תמה חדא איתתא יליפה שמעה קלי'.

חד זמן עני דריש אזלת בעית מיעול לבייתה ואשכחת בוצינא מיטפי

אמר לה בעלה הן הויית'?

אמרה ליה מישמעא קליה דדרושא.

אמר לה

Rabbi Zevedeh, son-in-law of Rabbi Levi would tell the following story.

Rabbi Meir would teach a lesson in the synagogue of Hammata every Shabbat night. There was a woman who would come regularly to hear him.

One time the lesson lasted longer than usual.

She went home and found out that the light had gone out. Her husband said to her, "Where have you been?"

She replied to him, "I was listening to the lesson."

He said to her,

"מכך וכך דלית ההיא איתתא עללה להכא לבייתה עד זמן דהיא אזלה ורקקה גו אפוי דדרושא."

צפה ר"מ ברוח הקודש ועבד גרמיה חשש בעייניה. אמר כל איתתא דידעה מילחוש לעיינה תיתי תילחושי.

אמרין לה מגירתא הא ענייתיך תיעלין לביתיך עבדי גרמיך לחשה ליה ואת רקקה גו עייניה.

אתת לגביה אמר לה חכמה את מילחוש לעיינא. מאימתיה עליה אמרה ליה לא. אמר לה ורוקקין בגויה שבע זימנין והוא טב ליה. מן דרקקת אמר לה אזלין אמרין לבעליך חד זמן אמרת ליה והיא רקקה שבעה זימנין.

אמרו לו תלמידיו רבי כך מבזין את התורה. אילו אמרת לן לא הוינן מייתי ליה ומלקין ליה ספסליה ומרציין ומרצייה ליה לאיתתיה. אמר לון ולא יהא כבוד מאיר ככבוד קונו. ומה אם שם הקודש שנכתב בקדושה אמר הכתוב שיימחה על המים בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו. וכבוד מאיר לא כל שכן:

"May God do such and and such and even more, if this woman enters my house before she goes and spits in the face of that sage who gave the lesson!"

Rabbi Meir perceived through Ruach HaKodesh and pretended to have a pain in his eye

He said, "Any woman who knows how to recite a charm over an eye, let her come and heal mine."

The woman's neighbors said to her, "Your time to got home has come. Pretend to be a charmer, and go spit in the eye of Rabbi Meir."

She came to him. He said to her, "Do you know how to heal a sore eye through making a charm?"

She became frightened and said to him, "No."

He said to her, "Do they not spit into it seven time, and it is good for it?"

Ater she had spit in his eye, he said to her," Go and tell your husband that you spit in my eye one time."

She said to him, "But I spit seven times."

Rabbi Meir's disciples said to him, "Rabbi, in such a way do they disgrace the Torah? If you had told us about the incident with the husband, would we not have brought him and flogged him until he was reconciled with his wife?"

He said to them, "And should the honor owing to Meir be on par with the honor owing to Meir's creator?"

Now if the Holy Name, which is written in a state of sanctify, we are told by the Torah that it is to be blotted out in water to bring peace between a man and his wife, then certainly the honor owing to Meir may be dealt with similarly!"

Mark Chapter 8

22 They came to Bethsaida, and some people brought a blind man and begged Jesus to touch him. 23 He took the blind man by the hand and led him outside the village. When he had spit on the man’s eyes and put his hands on him, Jesus asked, “Do you see anything?”

24 He looked up and said, “I see people; they look like trees walking around.”

25 Once more Jesus put his hands on the man’s eyes. Then his eyes were opened, his sight was restored, and he saw everything clearly. 26 Jesus sent him home, saying, “Don’t even go into[a] the village.”