Creation and Rosh Hashanah

אַתָּה זוֹכֵר מַעֲשֵׂה עוֹלָם וּפוֹקֵד כָּל יְצוּרֵי קֶדֶם. לְפָנֶיךָ נִגְלוּ כָּל תַּעֲלוּמוֹת וַהֲמוֹן נִסְתָּרוֹת שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית. כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ וְאֵין נִסְתָּר מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ:

אַתָּה זוֹכֵר אֶת כָּל הַמִּפְעָל. וְגַם כָּל הַיְצוּר לֹא נִכְחַד מִמֶּךָּ: הַכֹּל גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ, צוֹפֶה וּמַבִּיט עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת. כִּי תָבִיא חוֹק זִכָּרוֹן (לְפָנֶיךָ) לְהִפָּקֵד כָּל רוּחַ וָנָפֶשׁ. לְהִזָּכֵר מַעֲשִׂים רַבִּים וַהֲמוֹן בְּרִיּוֹת לְאֵין תַּכְלִית:

מֵרֵאשִׁית כָּזֹאת הוֹדָעְתָּ, וּמִלְּפָנִים אוֹתָהּ גִּלִיתָ. זֶה הַיּוֹם תְּחִלַּת מַעֲשֶׂיךָ, זִכָּרוֹן לְיוֹם רִאשׁוֹן. כִּי חוֹק לְיִשְׂרָאֵל הוּא מִשְׁפָּט לֵאלֹהֵי יַעֲקֹב:

כִּי זֵכֶר כָּל הַמַּעֲשִׂים לְפָנֶיךָ בָּא וְאַתָּה דוֹרֵשׁ מַעֲשֵׂה כֻּלָּם:

You remember the dealings of the world, and You consider the behavior creatures who lived in earlier times. In Your Presence are revealed all that is hidden, and the multitude of secrets from the beginning of creation; for there is no forgetfulness before the throne of Your Glory, and there is nothing hidden from Your eyes. You remember all that has been done, and all parts of creation is not concealed from You. All is revealed and known before You YAWA, our God, Who observes and looks until the end of all generations. For You set an appointed time of remembrance, to consider every soul and being; to bring remembrance to all deeds, and the multitude of creatures without end. From the beginning of creation, You have made this known, and from before time You have revealed it. This day [Rosh Hashana] is the beginning of Your work, a memorial to the first day. For it is a statute for Yisrael a [day of] judgment of the God of Yaakov.

(Translation based on Sefaria, edited by Abby Stein for more literal translation)

פירוש דרך החיים

מראשית כזאת הודעת: היינו מיום בריאת העולם שנקרא ראשית, כי כשנברא אדם נתקבל אותו יום בתשובה, שתיכף בשעת בריאת העולם הודיע לאדם שיש שכר ועונש.

From the beginning you made it known: That means, that from the day the world was created (The Beginning - The Genesis), the Divine let Humanity know the concept of Teshuva (repentance). Because, when Adam was created, on the same day his Teshuva was accepted.

(ד) תִּקְע֣וּ בַחֹ֣דֶשׁ שׁוֹפָ֑ר בַּ֝כֵּ֗סֶה לְי֣וֹם חַגֵּֽנוּ׃ (ה) כִּ֤י חֹ֣ק לְיִשְׂרָאֵ֣ל ה֑וּא מִ֝שְׁפָּ֗ט לֵאלֹהֵ֥י יַעֲקֹֽב׃

(4) Blow the horn at the new moon, at the full moon for our feast-day. (5) For it is a statute for Israel, an ordinance of the God of Jacob.

(ב) בארבעה פרקים העולם נדון: בפסח על התבואה, בעצרת על פרות האילן, בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון, שנאמר (תהלים לג) היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם, ובחג נדונין על המים.

(2) At four times the world is judged: On Pesach, for the crops. On Shavuot, for the fruits of the tree. On Rosh Hashnah, all the world passes before Him like sheep, as it says, "He that fashioneth the hearts of them all, that considereth all their doings." (Psalms 33:15) And on Sukkot, they are judged for the water.

תניא רבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם בתשרי נולדו אבות בתשרי מתו אבות בפסח נולד יצחק בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין.

It was taught that Rabbi Eliezer said: "In Tishrei the world was created. In Tishrei the forefathers were born. In Tishrei the forefathers died. During Passover Yitzchak was born. During Rosh Hashanah Sarah, Rachel, and Hannah were remembered. During Rosh Hashanah Joseph left the dungeon."

ת"ר, שתי שנים ומחצה נחלקו ב"ש וב"ה הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו - נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא. עכשיו שנברא יפשפש במעשיו, אמרי לה: ימשמש במעשיו.

For two-and-a-half years the house of Shammai and the house of Hillel argued. These said: Better for man never to have been created than to have been created. And these said: Better for man to have been created that not to have been created. They counted and decided: Better for man never to have been created than to have been created. Now that he has been created, he should search through his actions.

(א) בָּרֲכִ֥י נַפְשִׁ֗י אֶת־יְה֫וָ֥ה יְהוָ֣ה אֱ֭לֹהַי גָּדַ֣לְתָּ מְּאֹ֑ד ה֭וֹד וְהָדָ֣ר לָבָֽשְׁתָּ׃ (ה) יָֽסַד־אֶ֭רֶץ עַל־מְכוֹנֶ֑יהָ בַּל־תִּ֝מּ֗וֹט עוֹלָ֥ם וָעֶֽד׃ (כד) מָֽה־רַבּ֬וּ מַעֲשֶׂ֨יךָ ׀ יְֽהוָ֗ה כֻּ֭לָּם בְּחָכְמָ֣ה עָשִׂ֑יתָ מָלְאָ֥ה הָ֝אָ֗רֶץ קִנְיָנֶֽךָ׃ (לא) יְהִ֤י כְב֣וֹד יְהוָ֣ה לְעוֹלָ֑ם יִשְׂמַ֖ח יְהוָ֣ה בְּמַעֲשָֽׂיו׃ (לג) אָשִׁ֣ירָה לַיהוָ֣ה בְּחַיָּ֑י אֲזַמְּרָ֖ה לֵאלֹהַ֣י בְּעוֹדִֽי׃ (לד) יֶעֱרַ֣ב עָלָ֣יו שִׂיחִ֑י אָ֝נֹכִ֗י אֶשְׂמַ֥ח בַּיהוָֽה׃

(1) Bless the LORD, O my soul. O LORD my God, Thou art very great; Thou art clothed with glory and majesty. (5) Who didst establish the earth upon its foundations, that it should not be moved for ever and ever; (24) How manifold are Thy works, O LORD! In wisdom hast Thou made them all; The earth is full of Thy creatures (31) May the glory of the LORD endure for ever; let the LORD rejoice in His works! (33) I will sing unto the LORD as long as I live; I will sing praise to my God while I have any being. (34) Let my musing be sweet unto Him; as for me, I will rejoice in the LORD.

Radical Judaism: Rabbi Art Green:

"The celebration of creation, so central to the psalmist, calls out for revival in our day… the urgent need to transform human behavior in relation to the environment will be best supported by a religious life that returns to the Psalmists’ consciousness of our human place within (not above) the great symphony of creation."

הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם, הַיּוֹם יַעֲמִיד בַּמִּשְׁפָּט כָּל יְצוּרֵי עוֹלָמִים, אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים, אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים, וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְלוּיוֹת עַד שֶׁתְּחָנֵּנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ, אָיוֹם קָדוֹשׁ:

This is the day of the world’s birth. This day all creatures stand before You, whether

as children or as slaves. As we are Your children, show us a parent’s compassion; as we are slaves, we look to You for mercy: shed the light of Your judgment upon us, O awesome and holy God.

Mahzor Lev Shalem:

Today the world stands as at birth.

Mahzor by Rabbi Leon Morris:

This day, the world is born anew, and all creation awaits Your judgment.